Op weg naar een duurzame toekomst met elektrische vrachtwagens
Vandaag het verschil maken voor de toekomst van morgen. Bij Bonda is dat geen loze kreet. Sterker nog, dit circulaire onderdeel van Agrifirm doet er alles aan om te werken aan een verantwoorde voedselketen voor toekomstige generaties. De komst van twee nieuwe elektrische vrachtwagens is dan ook een belangrijke en logische stap.
Al meer dan 100 jaar is Bonda gespecialiseerd in het maken van diervoeding uit reststromen. Grondstoffen uit de levensmiddelen- en bioethanolindustrie, die niet geschikt zijn voor humane voeding, worden verwerkt tot hoogwaardige, vochtrijke diervoeders. Een bedrijfsvoering die al een stap vooruit is op de toekomst, waarbij het efficiënt omgaan met grondstoffen steeds belangrijker wordt, zo vertelt Michiel Stoutjesdijk, Business Development Manager bij Bonda: “De wereldbevolking groeit. Dat betekent dat we veel bewuster moeten kijken naar wat geschikt is als voeding voor mens en dier.”
“Hoe ga je met welke grondstoffen om? Als bedrijf willen wij onze verantwoordelijkheid nemen. Met ons productaanbod bieden we toeleveranciers de mogelijkheid reststromen duurzaam in te zetten, terwijl de afnemer –de veehouders– hiervan profiteren met hoogwaardige diervoeding. Wij brengen, met onze jarenlange kennis en de kanalen die we hebben, deze werelden samen.”
Financiële voordelen voor veehouders
Dat is niet alleen gunstig met het oog op de CO2-uitstoot, maar levert de klant nog meer voordelen op. “Het financieel resultaat van de boeren wordt verbeterd. Doordat we het voer niet hoeven te drogen is het goedkoper dan droog voer en een stuk gunstiger voor het milieu. Daarnaast vindt het vee de producten smakelijk en verbetert het de prestaties zoals de vleesaanzet en de melkproductie.”
Bewuste keuzes
Bonda wil in 2036 klimaatneutraal zijn. Daarom neemt Bonda diverse stappen om de voetafdruk te verlagen, naast de productie van circulaire diervoeding. Daarvoor wordt continu de organisatie onder de loep genomen, van transport en inkoop tot de processen in de fabriek. Zo gebeurt de aanvoer van grondstoffen al sinds 1998 via het water. Dat scheelt niet alleen in de kosten vanwege de grote volumes, maar de impact op het milieu is ook aanzienlijk minder. Dat de fabriek aan een groot vaarwater ligt, is een bewuste keuze.
Bonda bespaart op jaarbasis 262 ton aan CO2. Ter vergelijking; dat zijn 13.100 bomen die een jaar lang moeten groeien.
Samenwerking Van Kuijk Groep
Voor het transport over de weg en de levering van diervoeding aan de agrarische bedrijven werkt Bonda alweer geruime tijd samen met Van Kuijk Groep in Helvoirt. Zo ook voor de twee elektrische vrachtwagens die vanaf deze maand gaan rijden. “Ik wist dat Bonda duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. En ook wij zijn binnen Van Kuijk Groep aan het onderzoeken hoe we de CO2-uitstoot kunnen reduceren. Het leek mij een mooi moment om samen de mogelijkheden te bespreken voor het gebruik van elektrische vrachtwagens. Bij Bonda waren ze daar direct heel enthousiast over”, blikt Coen van Kuijk, directeur van Van Kuijk Groep, terug.
Uitdagingen
Elektrische vrachtwagens zie je nog niet veel rijden, zeker niet in de agrarische sector. Het vergt wel wat van de organisatie. Naast de installatie van laadpalen vragen de trucks van Bonda enige expertise. Het gaat hier namelijk om trucks met Power Take Off (PTO), uitgerust met een pompunit op de tankwagen. Doordat er niet of nauwelijks andere bedrijven elektrisch rijden en deze uitrusting nodig hebben, heeft Bonda hiervoor het een en ander moeten uitvinden.
Actieradius
Met één volle accu kan 275 à 300 kilometer worden gereden. Daarom zet Bonda de trucks eerst lokaal in om te ervaren hoe dit zich in de praktijk ontwikkelt. Dat betekent dat de planner en de chauffeurs een vinger aan de pols houden en regelmatig in gesprek gaan om de voortgang te monitoren. Daarnaast heeft Bonda in 2021 een energiecollectief opgericht met lokale ondernemers om ervaringen uit te wisselen.
Bewust omgaan met milieu
De chauffeurs van de nieuwe vrachtwagens hebben inmiddels de eerste ritten erop zitten. Ze zijn positief over het comfort, de power en de trekkracht. Met de inzet van elektrische vrachtwagens bespaart Bonda op jaarbasis 262 ton aan CO2. Ter vergelijking; dat zijn 13.100 bomen die een jaar lang moeten groeien.
Evofenedex positief over ontwikkelingen
Geert van Eijk, Policymanager bij ondernemersorganisatie voor handel en logistiek evofenedex, volgt de ontwikkelingen van Bonda met veel belangstelling: “Wij hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Al vanaf de eerste klimaatplannen is evofenedex betrokken bij de totstandkoming en de uitvoering daarvan. Dat Van Kuijk Groep en Bonda elkaar hier hebben gevonden is een prima voorbeeld van een goede samenwerking tussen verlader en vervoerder. Ik ben verheugd te zien dat Van Kuijk Groep en Bonda laten zien dat ook in deze tak van vervoer verduurzaming mogelijk is.”
Mooie stappen
Ondanks de vele stappen die Bonda al heeft gezet om haar CO2-voetafdruk te verlagen, blijft het op zoek naar optimalisaties. “We hebben door de jaren heen mooie stappen gezet, maar we zijn er nog niet. We streven voortdurend naar dieper begrip, wat leidt tot inspirerende en inventieve nieuwe oplossingen met het oog op het verlagen van de CO2-voetafdruk. Op een manier waar onze klanten, de veehouders, ook van profiteren”, besluit Michiel.
Benieuwd hoe jij de CO2-uitstoot op jouw bedrijf reduceert? En wil je weten wat de mogelijkheden zijn om jouw reststromen circulair in te zetten? Neem dan gerust contact met ons op.