Ontwikkeling door innovatie: Het verhaal van de Van Asten Group
Binnen de varkenshouderij is de Van Asten Group zeker geen onbekende. Het familiebedrijf bestaat al 50 jaar. Grondleggers Henry en Nelly van Asten begonnen destijds een traditioneel varkensbedrijf, maar al gauw werden de eerste stappen gezet op het gebied van innovatie en duurzaamheid. Die vooruitstrevende insteek werpt nog steeds zijn vruchten af en is overgenomen door de tweede generatie, die nu aan het roer staat van de onderneming. Wat is het geheim achter dit florerende bedrijf? Marko van Asten vertelt er alles over.
Met drie locaties in Nederland, vijf locaties in het oosten van Duitsland en 220 medewerkers, kun je niet om de Van Asten Group heen. De onderneming richt zich allang niet meer alleen op de varkenshouderij. Ook met de nevenactiviteiten hebben ze naam gemaakt. Zo hebben ze een eigen energievoorziening en produceren ze duurzame energie door middel van biogasinstallaties en zonnepanelen. Duurzaamheid is daarmee een belangrijke pijler binnen de bedrijfsvoering.
Samen met zijn broer en zus staat Marko aan het hoofd van de Van Asten Group, waarbij hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse tak. Zijn broer Roland houdt zich met name bezig met innovatie, bedrijfsontwikkeling en de belangenbehartiging in Duitsland en zus Monique heeft de Duitse bedrijven in beheer, waaronder de varkenshouderij en akkerbouw.
Vooroordelen
Met zo’n groot varkensbedrijf heeft het drietal ook met een hoop vooroordelen te maken, zo legt Marko uit. “Daarom is het voor mij belangrijk om het eerlijke verhaal te vertellen. Sommige mensen staan daar voor open, anderen niet. Net als dat je vlees eet of niet. Ook dat is een eigen keuze. Ik vertel ons verhaal aan mensen die binnen onze cirkel van invloed vallen en daarvoor openstaan.”
Kringloop van het varken
Voor mij is er niets mooier dan de kringloop van een varken. De mest van het varken wordt gebruikt om gewassen te laten groeien en groen gas van te produceren. De gewassen zijn geschikt voor menselijke consumptie en groen gas om huizen te verwarmen. Uit de verwerking van de gewassen komen reststromen die varkens goed opnemen om hier vlees van te produceren dat weer geschikt is als voedsel voor de mens”, legt Marko uit. En dat de reststromen een belangrijk onderdeel vormen van het rantsoen van varkens blijkt. “Het varken eet in totaal 2,2kg droge stof per dag, waarvan 1,2 kg droge stof bestaat uit reststromen. Het overige voer bestaat uit tarwe, gerst, soja en mineralen. Zo ontstaat er een uitgebalanceerd en duurzaam rantsoen.”
Verlaging CO2-footprint
“Ik wil graag laten zien hoe mooi ons product is, hoe wij innovaties toepassen en wat wij kunnen als bedrijf en als sector. Wij leveren een bijdrage aan het produceren van eiwitten met een lage CO2-footprint. Het zou mooi zijn als de samenleving dit gaat begrijpen en daardoor positiever kijkt naar wat we doen en daar begrip voor heeft.”
Zero emissie
De beeldvorming momenteel is dat biologische bedrijven duurzamer zijn op basis van de CO2-footprint, bewustzijn is er niet dat bedrijven zoals die van ons op dat vlak juist duurzamer zijn. Toch is het logisch, want een intensief bedrijf kan efficiënter produceren.” Daarom blijft de Van Asten Group zich vastbijten in duurzaamheid. “Wij hebben als passie om samen met partners een duurzame rol te vervullen in de voedselketen. Daarbij is de onderliggende gedachte dat we zero emissie hebben. En het mooiste? Dit hebben we al bereikt op energie vlak. Hier zijn we zelfs een terugleverend bedrijf geworden”, vertelt Marko enthousiast.
Vloeibaar rantsoen
De eerste stappen richting duurzaamheid en innovatie zette het bedrijf al in 1982 toen het overging op brijvoer in het rantsoen. Daarmee was Van Asten het tweede bedrijf in Nederland dat hiermee begon. “Met de komst van brijvoer kregen de dieren een vloeibaar rantsoen, deels gemaakt uit reststromen vanuit de levensmiddelenindustrie”, legt Marko uit. Ook nu nog is brijvoer een belangrijk onderdeel in het rantsoen op alle locaties op één na.
Gezonder varken
Hoewel de Van Asten Group al ver vooruitloopt op het gebied van innovaties, blijft het door ontwikkelen, waarbij Marko kansen en ontwikkelingen ziet voor de gehele sector: “Door in de fokkerij gebruik te maken van genetische vooruitgang en bijvoorbeeld CT-scans zien we nu al dat varkens over vijf jaar een betere voerconversie en robuustheid hebben. Oftewel: we krijgen robuustere en efficiëntere varkens. De genetica zorgt nu al voor minder doodgeboren biggen en minder uitval bij biggen en zeugen. Het varken van de toekomst heeft daarnaast ongeveer 0,2kg droge stof minder aan voer nodig om 1 kilo te groeien.”
“De gezondheid van de dieren is sowieso het belangrijkste aspect. Wij zijn niet voor niets scherp op de looplijnen in de stallen. Ziektes en de verspreiding daarvan gaan we zo tegen. Ook mixen we de tomen varkens niet. Dit voorkomt ziektes en geeft rust. De stallen in Sterksel hebben allemaal airconditioning, waarbij orde en netheid een vereiste is.”
Energietransitie
Ook in de energietransitie kunnen varkenshouders een belangrijke rol spelen, is Marko van mening. “De stallen hebben grote oppervlaktes die geschikt zijn voor zonnepanelen. Daarnaast is warmteterugwinning uit luchtwassers een goede optie. Ook hebben wij geïnvesteerd in een accu van 1 megaWatt met de grote van een zeecontainer. Daarmee kunnen we teruggerekend 144 huishoudens een dag voorzien van stroom. In 2011 hebben wij een biovergister gebouwd. Daarmee wordt ongeveer de helft van de varkensmest omgezet in groen gas. Door de bacteriën te voeden met restproducten die niet geschikt zijn voor de varkens zoals graanresten, afgekeurd petfood, mislukt voer of afgekeurd voer ontstaat er hoogwaardig gas. Het product dat na vergisting overblijft, digestaat, wordt verhit en afgezet buiten de Nederlandse landbouw in Duitsland.”
Circulariteit belangrijk
Op het gebied van circulariteit was de Van Asten Group haar tijd ver vooruit. “Je kunt ons zien als de ‘founding fathers’ van fermentatie 2.0 voor varkens. In 2008 begonnen we met een proefopstelling in Horst. Inmiddels passen wij dit volop in ons bedrijf toe. De restwarmte uit de vergister in Horst dan wel de warmtepomp in Sterksel gebruiken we om het water wat nodig is voor het fermentatieproces naar 70 graden te verwarmen. Daarna wordt het totaal teruggekoeld naar 40 graden en worden melkzuurbacteriën toegevoegd. We zijn destijds begonnen met het fermenteren van tarwe en gerst. Tegenwoordig zorgen we in het fermentatieproces dat we laagwaardige grondstoffen, bijvoorbeeld tarwegries, juist hoogwaardig maken. Waardoor de voederwaarde vergelijkbaar wordt met normale tarwe. Inmiddels fermenteren we ook sojaschroot waardoor we zien dat we tot wel 10-15% minder soja in ons voer hebben. Door het gefermenteerde voer toe te voegen aan ons varkensvoer, zorgt dat voor een mooiere samenstelling. Daarnaast zakt het minder uit en hebben de varkens een gezondere darmomgeving. Je kunt het zien als Yakult voor varkens. Het zorgt voor gezonde darmen voor zeugen en gespeende biggen.”
Rantsoen versus gezond varken
Voor het brijvoer, gemaakt uit reststromen vanuit de levensmiddelenindustrie, werkt de Van Asten Group al jarenlang samen met Bonda. “Wij gaan op alle vlakken voor langdurige samenwerkingen. Zijn er problemen dan moet je die samen oplossen. Dat is, samen met betrouwbare producten, belangrijk voor een goed partnerschap.”
“Over de samenwerking met Bonda zijn we zeer tevreden. Bij de zeugen en biggen wil je een stabiel product voeren, dat jaarrond leverbaar is en continu van dezelfde kwaliteit. Bij Bonda geldt ‘afspraak is afspraak’, waardoor we elke dag hetzelfde voeren. Ieder product dat wij voeren heeft twee silo’s. Hierdoor zorgen we er altijd voor dat één silo helemaal leeg is voordat het gevuld wordt. Zo voorkom je contaminatie uit de vrachten en wordt er altijd met vers voer gewerkt. De silo’s worden tussendoor omgespoeld. Door het werken met twee tanks zitten we nooit zonder voer en is er flexibiliteit voor de leverancier. Ook zorgt het ervoor dat de kwaliteit van het voer altijd goed is. Dat, in combinatie met een gezond varken, maakt dat wij blij zijn met deze samenwerking.”
Wil jij weten wat Bonda voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met de specialist in jouw regio.